perjantai 4. maaliskuuta 2016

Next level kukkahattuilua

Käyn kouluttajana läpi jonkinnäköistä murrosvaihetta. Olen siirtymässä perinteisestä sekatyylikouluttajasta kohti operanttia kouluttajaa, ja prosessi on hyvin mielenkiintoinen. Niin monta huonoa tapaa selkäytimessä ja ymmärrys sovelletusta käyttäytymisanalyysista niin lapsenkengissä!

Olen aina ollut hiukan nörtti, ja sen takia varmaan alun perin kiinnostuin tästä suuntauksesta. Bongasin sanat "tutkimus" ja "tieteellisesti todistettu" ja olin koukussa. Netistä löytyi toinen toistaan mielenkiintoisempia artikkeleita täynnä ihania kirjainyhdistelmiä ja hienoja sanoja, parasta! Tutustuin Skinneriin ja behaviorismiin ja aloin haastatella psykiatri-isääni hänen erikoisalueestaan (kognitiivinen käyttäytymisterapia, erityisesti DKT).

Tämä prosessi on kypsynyt hitaasti reilun vuoden ajan. Koen vieläkin olevani aika pihalla näistä jutuista, en osaa oikeaa slangia ja sekoitan välillä käsitteitä. Uskon kuitenkin vakaasti siihen, että olen löytänyt itselleni sopivimman tavan elää ja harrastaa koirien kanssa, ja nyt puuttuu enää käytännön toteutus. Saimaan kanssa homma pelittää helpommin, koska olen alusta asti yrittänyt opettaa sille asioita näitä juttuja hyödyntäen, mutta Sätkän kanssa sorrun herkästi vanhoihin tapoihin tai vain unohdan soveltaa.

Onneksi Suomesta löytyy runsaasti käytännön tietotaitoa. Pääsin kuokkimaan Jirka Vierimaan tokovalkkuryhmään viime vuoden lopulla, ja siitä innostuneena ajoimme tammikuussa treenikavereiden kanssa Lahteen Jirkan neljän tunnin "Katso koiraa"-luennolle. Nyt olemme starttaamassa omaa tokovalkkuamme Jirkan opeissa! Viime viikonloppuna osallistuin Saimaan kanssa Elina-kasvattajan järjestämään kolmipäiväiseen koulutukseen Ylöjärvellä. Ruotsalaisen Eva Bertilssonin "The Art and Science of Great Training Sessions"-luento ja koko "Palkasta palkkaan"-koulutus olivat odella inspiroivia ja informatiivisia, olen vieläkin vähän puulla päähän lyöty.

Aion kirjoittaa Jirkan luennosta ja Evan koulutuksesta erilliset postaukset, jotta saan luentomuistiinpanot ja pään sisällä olevan informaation paremmin järjesteltyä.

Olen kova käyttämään virhesignaalia "oho". En oikein jaksa uskoa, että osaan käyttää sitä oikein, ja nyt olen tsempannut kovasti jättääkseni sen pois. Käytän sitä tällä hetkellä tietoisesti vain juoksukontaktitreenissä, kun kerron Saimaalle, että etupalkkapallolla ei leikitä (en siis merkkaa huonoa kontaktisuoritusta). Saimaa saa juosta pallolle, ottaa sen suuhun ja tuoda mulle, mutta erona normaaliin on se, että Sai vain sylkäisee pallon käteeni.

Olen palauttanut naksuttimen kodin ulkopuolella tapahtuvaan treenaamiseen. Siirryin joitain vuosia sitten käyttämään "jes"-naksusanaa (kätevä olla olemassa, koska aina ei ehdi kaivaa naksua esiin tai se ei ole mukana) ja naksutin pyöri mukana vain kotioloissa, kun sheippasin temppuja. Pidän kuitenkin naksuttimesta, koska a) se on neutraali, b) sen voi antaa kenelle tahansa avustajalle ja se on yhä neutraali ja c) se erottuu selvästi mun höpötyksestä. Siispä it is back!

Matto on ollut käytössä jo jonkin aikaa. Ideana on, että matolla olemiseen yhdistyy koiralle tietynlainen mielentila (positiivinen, rauhallinen), jota voi sitten hyödyntää eri tilanteissa. Matolla pidetään taukoa treenien aikana, matolta haetaan parempi mielentila esim. kiihtyessä jne. Uudessa paikassa treenatessa tai hengaillessa matto tuo tutun ja turvallisen perusrakenteen koiralle. Saikku on hiffannut maton idean hyvin, mutta haluaisin vielä vahvistaa kaukaa matolle lähettämistä ja vähentää palkkaustiheyttä itse hengailutilanteessa. Nyt nakkaan namia aika tiheää tahtia.

Tärkeintä tässä koko hommassa on olla reilu koiraa kohtaan. Jos päätän toimia tietyllä tavalla, noudatan valitsemaani tapaa mahdollisimman johdonmukaisesti (vähän niin kuin agilityssa tulee käyttää yhtenevää ja loogista ohjaussysteemiä). Eri koirille ja eri ihmisille sopivat eri tavat, ja kunkin pitää löytää se hyvältä tuntuva juttu. Minä olen löytämässä omaani, ja näyttää kovasti siltä, että koiranikin pitävät siitä :)


3 kommenttia:

  1. Heh meilläkin alkaa Jirkan tokovalmennus nyt keväällä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hauska yhteensattuma! Jirka on kyllä mun vähäisen kokemuksen perusteella älyttömän hyvä kouluttaja :)

      Poista
  2. Heh meilläkin alkaa Jirkan tokovalmennus nyt keväällä. :)

    VastaaPoista