tiistai 26. helmikuuta 2013

Tappi tokoilee

Mulla olis ihan hirveä hinku startata Sätkän kanssa voittajassa tänä vuonna! Rommin kanssa kisaaminen ei ollut kovin motivoivaa, kun kehässä lähinnä toivoin koiran kykenevän perusasentoon. Olisi hauska kokeilla kisaamista sellaisen koiran kanssa, joka tekee liikkeitä suurin piirtein samalla tavalla kuin treeneissä. TK2 meinataan yhä hakea, mutta koska se on yhtä ykköstä vaille kasassa, niin panttaan seuraavaa avo-koetta pidemmälle kevääseen. Koularin pointtina kun on treenata kisatilannetta, ja kaksi edellistä ykköstä ovat (samasta) hallista, joten vika haetaan ulkokisoista ihan treenimielessä.

Sätkis treenaa siis nyt kohti voittajaa. Olkkaritokoissa olen yrittänyt parantaa kaukojen s-i-vaihtoa, joka herkästi valuu aavistuksen eteen. Naksuttelu ja peruutustreenit ovatkin parantaneet tekniikkaa kivasti :) Toinen ongelma kaukoissa on maltin puute, jonka seurauksena Sätkä ehtii tehdä kolme vaihtoa ennen kuin olen antanut yhden yhtä käskyä. Siksipä olemmekin keskittyneet asennon pitoon, erityisesti seisomiseen. Seuraamisen askeleet ovat naksuttelun myötä nekin parantuneet huimasti, Sätkä ei ole ollenkaan niin epävarma ---> suurin osa ääntelystä on jäänyt pois. Tunnari sen sijaan on jotain aivan kamalaa, en tunnu saavan väärien nostelua millään pois. Olen istunut kapuloiden vieressä, olen kieltänyt suun aukomisesta väärien kohdalla, olen ripotellut sekaan nameja, olen laittanut namikasan ennen kapuloita, olen käyttänyt suurta ja pientä määrää vääriä, olen piilottanut oman kauemmas... Sätkä kyllä tietää, mikä oma on, sen haistelutekniikka vain kusee. Pitänee joko tehdä sellainen tunnarilauta tai opettaa koko liike alusta.

HAUn tokoissa ei ollut muita paikalla, joten treenasin vähän alkuperäisen suunnitelmani vastaisesti.

  • Kaukoissa kasvatin etäisyyttä putki-takapalkan avulla. Vapautin aina ekasta tai tokasta vaihdosta, ja pääasiassa Sätkä teki vaihdot maltilla.
  • Luoksetuloa treenasimme myös putken avulla (koira toisella puolella hallia olevaan U-putkeen = kunnon etäisyys). Maahanmenot olivat nii-in mageita että ihan hymyilytti, ja seisomisetkin toimivat tosi kivasti. Pysäytin vaihdellen läheltä ja kaukaa ja käytin vaihdellen vahvaa kroppa-apua sekä vain käsimerkkiä. Lopuksi vielä pari luoksetulon stoppia takapalkan kanssa, nämäkin tosi jees.
  • Ruudun loppuosa alkaa jo sujua, Sätkä tulee siististi seuraamaan ilman katseapua molemmilta puolilta eikä enää tee sitä etukautta pyörähdystä.
Sätkä ei ole päässyt agiliitelemään sitten kuun alun kisojen, joten pakko oli vähän aksatakin pikkuisen kanssa. Yhdellä hypyllä tehdyt viskileikkaukset, päällejuoksut, saksalaiset ja takaaleikkaukset olivat siistejä, mutta Sämpylä olisi selvästi halunnut tehdä jotain vauhdikkaampaa :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti